Begeleiding

Coaching

De centrale rol in de ondersteuning is weggelegd voor de coaches. Leerlingen worden in groepen van ongeveer 15 leerlingen begeleid door een coach. De bedoeling hiervan is dat leerlingen binnen een relatief kleine setting begeleiding krijgen. Deze coaching ondersteunt het zelfverantwoordelijk leren.  Teneinde vaardigheden zoals plannen, organiseren en gestelde doelen daadwerkelijk uitvoeren begeleiden de coaches de leerlingen in hun ontwikkeling. Leerlingen nemen zoveel mogelijk de eigen regie over hun ontwikkelproces. Tweemaal per week start de lesdag met een coachingsmoment tussen leerlingen en coach van 25 minuten. Op donderdag is er schoolbreed een (band) uur ingeroosterd. Dit banduur kan gebruikt worden om met (groepen van) leerlingen bredere zaken op te pakken. Minimaal tweemaal per jaar vindt er een driehoeksgesprek plaats tussen de leerling, ouders/verzorgers en de coach. De leerling reflecteert in de driehoeksgesprekken op zijn/haar eigen ontwikkeling en geeft aan welke doelen hij/zij heeft ten aanzien van zijn verdere groei.

Ondersteuningsstructuur-PM route

Onze ondersteuningsstructuur noemen we PM-route. PM staat voor professioneel moment. Dit is een overlegmoment waarbij de betrokken professionals de ondersteuningsbehoefte van de leerling bespreken en reflecteren op eigen handelen en geboden ondersteuning. In de PM-route kan worden opgeschaald van PM 1 (ondersteuning in de klas) naar PM 2 (ondersteuning door het team) en PM 3 (ondersteuning door interne en externe specialisten), afhankelijk van de complexiteit van de ondersteuningsvraag.

Aan het overleg in PM 3 nemen deel: Hoofd leerlingondersteuning, orthopedagoog, leerlingbegeleidster, medewerker Centrum Jeugd en Gezin (CJG) en eventueel een leerplichtambtenaar en/of de schoolarts.

Executieve functies 

Bij de ondersteuning op De Breul staat het versterken van executieve functies centraal. Executieve functies zijn vaardigheden die nodig zijn om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen. Ze zijn van grote invloed op gedrag en leren. We onderscheiden de volgende executieve functies: planning, organisatie, tijd verdelen, starten, onthouden, jezelf kennen, impulscontrole, emotiecontrole, aandacht erbij houden, flexibel zijn, doelen halen.

Passend onderwijs

Leerlingen die zich bij ons op school aanmelden met een bijzondere ondersteuningsbehoefte zullen door de aannamecommissie voorgedragen worden aan het hoofd leerlingondersteuning (PM 0). Samen met alle betrokkenen en een specialist zal de ondersteuningsvraag in kaart gebracht worden en beoordeeld worden of de Breul de benodigde ondersteuning kan bieden. Als dit niet het geval is wordt de leerling niet aangenomen en doorverwezen naar een andere vorm van onderwijs. Als de leerling aangenomen wordt kunnen de volgende interventies worden ingezet: faciliteitenpas, handelingsadviezen voor docenten, voorlichting voor docenten, doelenkaart of OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Ook kunnen in een vroeg stadium externe specialisten worden betrokken.

De ondersteuning die door De Breul wordt aangeboden is vastgelegd in het School Ondersteunings Profiel van de school. In de gids leerlingondersteuning staat het ondersteuningsaanbod van De Breul beschreven.

Meer informatie vind u op ons intranet.

Teamleider Leerlingondersteuning

De teamleider leerlingondersteuning heeft binnen de school de taak om de PM-route en het ondersteuningsaanbod dat in de school wordt aangeboden, aan te sturen. Daarnaast adviseert zij de schoolleiding, de teamleiding, de coaches en de docenten over de leerlingondersteuning.

Orthopedagoog

Onze orthopedagogen geven advies aan vakdocenten en coaches met betrekking tot de ondersteuning in de klas van leerlingen met sociaal emotionele problematiek en/of specifieke leerproblemen. Vanuit PM-3 kan de orthopedagoog worden ingeschakeld voor individuele ondersteuning van leerlingen.

 

Leerlingbegeleidster

Vanuit een samenwerking tussen gemeente en school ondersteunt de leerlingbegeleidster leerlingen op het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg. Deze ondersteuning kan zowel op school als ook thuis plaatsvinden. De ondersteuning vindt op individuele basis plaats en is gericht op leerlingen die vanwege complexe sociaal-emotionele of cognitieve problemen uitvallen op executieve functies. De leerlingbegeleidster wordt ook ingezet bij leerlingen die thuis (dreigen te komen) zitten.